Radioprogram bok, Gravjord
Fråga nr 1: Skulle du beteckna din bok som en ungdomsbok? Motivera ditt svar samt ge konkreta exempel som belyser dina åsikter.
Svar: Ja, det skulle jag. Den känns för svår för en barnbok och för lätt för en vuxenbok. Vad den handlar om passar inte för ett småbarn. Ett småbarn hade nog också blivit rädd. För att det finns ett spöke som försöker mörda huvudpersonen, en person blir överkörd och massa djur dör. Det handlar också om en ungdom. Därför tycker jag att det är en ungdomsbok.
Fråga nr 2: Vad kännetecknar en bra bok? Rada upp kännetecknen och kommentera om dessa finns i den bok du har läst.
Svar: Jo, jag skulle gärna ha en rolig bok, inte för svår (jag är dålig på att läsa). Jag gillar också spökhistorier. Fast man brukar inte kunna hitta roliga spökhistorier. Denna boken var ganska lättläst som jag gillar, den är också en spökhistoria (fast den är inte så läskig). Jag ger ändån boken 7/10 stjärnor.
Fråga nr 3: Hur är språket i din bok? Förstår du alla ord? Finns det många beskrivningar? Ser du bilder i ditt inre? Välj gärna ut ett stycke ur texten som du tycker är ett bra ”bevis” för något det du har kommenterat om språket.
Svar: Jag tycker inte att språket har varit för svårt för mig. Jag förstår beskrivningarna i boken. Jag minns inget ställe i boken som jag har haft svårt för att läsa. Det är på grund av att det är en lättläst bok, jag valde. Ja, jag ser bilder i mitt huvud. Nu har jag tyvärr inte boken att hitta ett stycke från. Om jag hade den skulle jag ha tagit ett stycke.
Fråga nr 4: Svensklärare brukar påpeka att dramaturgin i en berättelse är viktig. Det ska finnas en indelning där personer och ”problem” presenteras, därefter följer en uppptrappning av ”konflikten” innan berättelsen når sin höjdpunkt för att sedan avslutas. Följer din berättelse denna kurva, eller avviker den från detta mönster? Ge konkreta exempel ur din bok.
Svar: Jag tycker att den följer den ganska bra, men kan följa lite bättre. Den åker upp och ner och upp igen på ett ställe. Men den börjar med att man får veta lite om huvudpersonen (Darren). Man får veta att han inte gillat den skoldan som det var. Sen åker den upp när han får veta att hans bästa vän (Luke) har blivit påkörd av hans mamma. Han blir ledsen och dyster (det är då jag tycker att den åker ner igen). Men den åker upp igen när han ska in i sin döda grannes hus för att leta efter en docka för att få Luke till liv igen. Men när den åker upp till toppen är när hans granne kommer till liv (ett spöke) är när den kommer upp till toppen. Men sedan när han tar sönder dockan som han försökte få Luke till liv igen med, men istället får hans granne till liv igen med. Det är när hans granne dör och han har hittat lösningen till problemet.
Jämförelse med en annan bok som heter ”Hur du tränar din drake”. Det var ett bra tag sedan jag läste den boken så vi får se hur bra jag minns boken.
Likheter: Båda handlar om en pojke som är ungefär lika gamla, det är någon de måste besegra i båda böckerna (en drake och grannen), i båda lyckas de i slutet, båda är böcker, jag har läst båda böckerna, en annan likhet är att de båda har påhittade väsen (spöken och drakar) och fienden (spöket och draken) är ett hot för alla inte bara huvudpersonen.
Skillnader: De utspelar sig på olika tider (nuförtiden och vikingatiden), i ”Gravjord” dör huvudpersonens vän men i ”Hur du tränar din drake” dör inte huvudpersonens vän, ”Hur du tränar din drake” är en längre bok, dem har egna drakar i ”Hur du tränar din drake”, det finns mera personer i boken ”Hur du tränar din drake” än i ”Gravjord”, i ”Hur du tränar din drake” är huvudpersonen son till hövdingen men huvudpersonen i ”Gravjord” är inte speciell på det visset, handlingen är också ganska annorlunda förutom att de måste besegra ett väsen och i ”Gravjord” så känner huvudpersonen fienden (för det är hans granne) men i ”Hur du tränar din drake” så har huvudpersonen aldrig ens sätt fienden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar