Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fredag 15 mars 2013

Lego Mindstorms dagbok

Vi har laddat ner ett program som heter Mindstorms NXT som vi ska använda för att få en lego robot att röra sig på olika sätt. Först så skulle man få den att bara kör rakt fram och sedan så skulle den köra fram igen, men också snurra två varav. Den kunskapen kanske inte räcker så långt i den långa rundan men är en bra början. Det tycker jag i alla fall och man kan nog använda det för att lista ut andra saker med robotarna.

Jag förstod först inte vad man skulle göra för att få den att snurra, jag råkade lägga in så att den skulle göra så att den skulle göra om allt igen och trodde att det var det man skulle ha för att få den att snurra. Men sedan när jag fick hjälp så gick det bättre. Programmet var annars lättare än jag förväntade mig förutom det.

Ändringarna som jag gjorde från när jag gjorde att den bara åkte rakt fram till att också snurra 2 varv var att jag la till en till kör låda och ändrade från 1 i rotation till 4. Jag prövade först med 3 men det var lite för kort, så jag prövade 4 som fungerade rätt så bra. Jag vill dock inte säga att det var exakt. Men ni kan titta på filmen och avgöra hur nära det var att vara 2 varv. Jag ändrade också styrningen till max åt vänster i stället för att ha den i mitteln.







Såhär såg det ut i programmet för de 2 olika rörelserna.





Tips:

1. Alla robotar kör inte exakt lika mycket i samma inställningar.

2. Om man jobbar med andra så ska man försöka vara med och lära sig hur man gör så man vet inför  provet.

3. Tänk på att det inte bara är självaste roboten och det tekniska som är viktigt, utan även dagboken.

4. Man får ofta pröva sig fram så ge inte upp.

5. Ta gärna filmer och sådant så att ens dagbok blir tydligare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar