Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag 20 mars 2013

Lego mindstorms robot dagbok del 2

Idag så skulle vi ta och rädda en lego figur med keps. Vi skulle använda den information vi lärde oss från den förra NO lektionen. Vi skulle då lära oss saker som skulle hjälpa oss för att få den att köra ett visst mått och vi var delade in i grupper i två eller tre. Man skulle sen i nästa lektion (denna) få den att köra det måttet vilket var 143 cm. Ja, inte exakt 143 cm, men så nära som möjligt för att det stod en lego gubbe där som man inte skulle krocka med och välta ner. Man skulle istället komma så nära som möjligt. Så man kan säga att det var en "risk and reward" uppgift vi fick. Man fick inte prova att köra sin lego mindstorm robot med måtten och lego figuren innan det var dags att köra den. När vi skulle köra så kom vår lego robot med nummer 7 lite för långt. Roboten välte inte bara ner lego gubben, utan fortsatt en bit och körde på honom. Vilken bra räddningspatrull vi var! Vi körde 27 cm för mycket, så 143+27=170 cm. Vi fick den att köra 170 cm (lego gubben borde ha stått på 170,2 cm!). Men det var vi som mördade lego gubben mest. Jag tror att felet vi gjorde var att vi hade för hög hastighet. Men vi rättar till våras misstag och försöker igen. Vi lyckades bättre då. Vi kanske kan rädda lego gubbar med keps ändån.

Här är filmen då vi försöker igen och det bästa vi lyckas med.


Här är några tips:

1. Försök att ta reda på hur lång den kommer beroende på olika inställningar i programmet som man kan använda för att räkna fram hur man ska komma så nära lego figuren som möjligt.

2. Alla robotar kommer inte att komma exakt lika långt på samma inställningar, så använd alltid samma robot. Därför är det också bra att komma ihåg att stänga av den och sätta den på laddning så den inte får slut på batteri heller.

3. Var beredd på att avståndet kan vara hur långt som helst.

4. Sätt den rak och ha hjulet på baksidan rak ifall den kör rakt, annars så ska man sätta den så att den snett kommer fram till lego figuren rätt ändån.

5. Se till så att alla i gruppen lär sig hur man gör inställningarna för att alla ska kunna det i provet och läraren väljer en i gruppen att ställa in den, så det är bra ifall alla vet hur man gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar