Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag 24 april 2013

Krönika


Krönika - Skiljsmässa

Ja, jag vet att alla inte kommer att känna igen sig i denna krönikan i och med att alla kanske inte har föräldrar som har skiljt sig eller det kanske hände när de var så små att de inte minns något av det.

Det hände som händelse när jag och min syster var små. En rätt så stor händelse. Våra föräldrar skulle skilja sig. Då fick jag en idé. Jag sa till min syster att det var hennes fel att de skulle skilja sig eftersom att jag inte tyckte om henne och då så var jag speciellt arg på henne på grund av något. Jag minns tyvärr inte vad men huvudsaken var att hon trodde på det. Men då när jag hade gett henne all skuldkänsla och lyckats så pratade hon inte med våra föräldrar om att det var hennes fel så min plan hade gått bättre än jag hade förväntat mig.

Vissa föräldrar skiljer sig men vissa gör aldrig det. När vissa av de föräldrar som skiljer sig så tror ofta deras barn att det är deras fel att föräldrarna skiljer sig, även fast att det aldrig är barnens fel när föräldrarna skiljer sig.

Jag har för mig att jag först tyckte att det var jobbigt i början med allt som hände. Att flytta, att behöva resa fram och tillbaka och att vara i ett helt nytt och främmande ställe. Men efter ett tag blev jag van vid det.

Man kan tycka att det är jobbigt om ens föräldrar skilja sig. Allt som kommer att hända. Att behöva flytta, att ha en massa resor fram och tillbaka och man skulle behöva vara i ett helt nytt och främmande ställe som man inte känner till. Men man vänjer sig nog efter ett tag och man slipper allt bråk mellan sina föräldrar.

Inflyttningen tog slut, jag lärde mig att känna igen stället bättre och jag vande mig vid att resa fram och tillbaka till slut. Så jag tyckte att det blev mindre jobbigt efter varje gång.

Det finns problem som skapas när ens föräldrar skiljer sig men ofta så kan de problemen lösa sig eller bli bättre, men inte alltid. Det finns nog problem som bildas som aldrig kommer att lösa sig.

Krönika 2 - Skolmat

Jag vill bara säga nu innan att jag får tillräckligt med mat och så och behöver inte mer än man får ta. Jag vill ändå göra denna krönikan för att jag tror att det finns många som kanske inte alltid får tillräckligt ändå och jag är inte nöjd med bara den första krönikan och kommer inte på något annat (så ocreativ som jag är)

Varför?... Varför?... tänker jag ofta. Varför ha det som vi har det med skolmaten. Ibland så är det mat som skulle förvåna mig ifall den inte är ifrån andra världskriget och när det väl är något som rankar sig från ätligt till rätt så gott så är ofta en massa gränser på hur mycket man får ta. Till och med gränser på hur många dl sås man får ta och sådant. Ska en som gå i förskolan veta hur mycket det är? Okej, kanske. Jag minns inte helt vad man skulle kunna i matte när man gick i förskolan. Visst, jag kan förstå gränser på vissa saker som pannkakor, potatisbullar och så vidare, men ibland kan även de gränserna vara låga.

Det finns säkert många som bor i länder där skolan har skolmat som inte tycker om den maten eller kanske inte får så mycket som man behöver. Kanske på grund av att det finns för lite eller så tar dem som är först mer än vad man max får för att de behöver fler. Det kan bli ett stort problem om man inte får den mat man behöver. Det går säkert sämre för en i skolan och då så påverkas framtiden av att betygen är sämre och kunskapen i landet blir sämre och landet blir mindre utvecklat. Det kan också påverka ens hälsa negativt om man inte äter tillräkligt. Mindre energi påverkar nog inte bara skolan för en.

Det som de inte har gränser på som grönsakerna är ofta slut eller nästan slut när jag kommer. Det är nog inte bara av en slump att det som man inte har gränser på tas det så mycket av. Saken är att grönsaker är viktigt för ens hälsa och man behöver mycket för att det är en stor del i matcirkeln. Vi bor ändå där skatten är relativt låg jämfört med andra ställen i Sverige, så skatten hade nog kunnat höjas bara lite för att förbättra med maten. Ja, vi hade väl tjänat på det i lång sikt om man tänker på betygen och att då vissa skulle kunna få bättre jobb, tjäna mer och betala mer i skatt.

Om det som man väl blir mätt av är slut så kanske många får det svårare i skolan och betygen sänks. Man mår också sämre och kan bli sjuk när man mår dåligt så att man kanske behöver åka till sjukhus till slut. Då så förlorar även staten pengar som de kunde ha spenderat på mat till sjukvård. Vad tycker du om skolmat och man ska förändra med den? Ja, vad är bra och dåligt med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar