Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag 10 oktober 2012

Idrotts dagbok blandad ordning



Först skulle vi repetera orientering och sen fick vi välja bland några olika saker att göra. Jag spelade badminton. Det var inte så jobbigt för man behöver inte springa så långt. Inte något jag tycker är jobbigt i alla fall. Vi var 3, så bara 2 spelade åt gången så man fick dessutom vila en stund.

Vi orienterade i Skrylle. Vi var 3 i gruppen som vi var i för det gick inte gämt up med 2 personer vi varje grupp. Vi sprang mest i början av orienteringen (och gick raskt i slutet för att hinna tillbaka, man hade 90 minuter på sig att komma i mål från dess man startade). Det var inte för jobbigt eller för lätt (i det temput vi hade i alla fall). Självaste rundan var 8 km men vi gick nog inte hela. Men vi gick lite fel så vi gick lite extra också.  

Vi hade olika stafetter till för ens kondition. Olika grupper började med olika stafetter. Stafetterna var: sätta basketbollar i basketmål, hoppa över plintar, man skulle göra en annan hoppnings uppgift men man skulle hoppa över fler och jag tror att de hette staket, hop-rep och springa med ärtpåsar och ta dem från en korg till en annan.
Det finns lite taktik i hur man skulle ta och lägga upp schemat i ordningen. Till exempel att springa ärtpåsarna när man är som piggast för att motståndarna ska få så lite tid att tjäna poäng som möjligt. Man vill inte heller vara trött när man hoppar hopp-rep för det är den uppgift man tjänar mest poäng på. Man vill vara ett lag med 5 personer för det fanns lag med både 5 och 4 personer. För då har man fler som hoppar hopp-rep och man blir mindre trött för det är fler i laget. Mitt lag (4 personer sammanlagt) hade denna ordningen .
1. Hoppa över staketen
2. Basket
3. Plintarna
4. Ärtpåsarna
5. Hoppa hop-rep
Det var roligt för det var variationer i vad man gjorde och det var också taktik inblandat.

Gunnesborundan andra gången: Min tid: 20.00. Mitt mål sen förra gången var under 20 minuter, fast jag uppnåde det nästan (så nära). Jag förbättrade min tid med 6:40. Det var (irriterande) motvind och jag sprang lite fel och sedan märkte jag att jag hade sprungit fel så jag sprang tillbaka. Jag skulle gissa att jag förlorade mellan 00:45 och 01:05 och lite energi på det. Jag sprang hela tiden och stannade inte en enda gång.


Palla äpplen/Trädgårdsmästaren/Alibaba. Det går ut på att en person vaktar ärtpåsar och räknar när han/hon inte tittar och då ska 2 personer i varje lag  med hjälp av pallar och annat komma fram till ärtpåsarna och tillbaka igen utan att bli sedd av den som räknar. Först så var det ganska lugnt, men sedan så skulle den som inte är ute hoppa hoprep när han/hon väntade. Då tycker jag att det blev jobbigare för man fick aldrig villa förutom de sekunderna han/hon som räknade letade efter de som försökte ta ärtpåsarna. Det var roligt för att man skulle testa hur långt man skulle ta och kunna komma under tiden personen räknade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar