Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag 14 november 2012

Slöjd hylla återanvändning redovisning

Jag har byggt en hylla med återvända plankor. Jag valde att göra en hylla för att jag hade inte så många idéer och jag kommer nog behöva ha en hylla när jag flyttar hemifrån. Temat var också att återanvända och det fanns en planka som räckte till en lagom stor hylla.

Det var Jag gjorde den genom att såga en stor planka i två längre sidor (de på sidorna), två mindre som är i hyllan och två som är lite större en de minsta som är ovanför eller under de längsta hyllorna. Sen borrade jag små håll i plankorna för att kunna borra fast dem. Jag hade också limm för att de skulle sitta fast bättre när jag skruva fast plankorna. Därefter så slipade jag hyllan innan jag skulle måla den.

Att såga gick helt perfekt. Jag råkade såga lite snett som sedan visade sig när jag hade satt ihop plankorna när de var inte helt raka. Det var inte ett så stort problem, den gick ändån ihop rätt så bra och nu vet jag att jag ska vara lite mer försiktig nästa gång jag sågar.

Jag borrade och limmade för att det skulle hålla ihop hårdare om man skulle göra både och istället för bara en an teknikerna.

Jag slipade hyllan för att kanterna inte skulle vara för vassa. Jag valde att göra det efter att ha satt fast plankorna för att jag inte skulle råka slipa på fel kant och därför ha den ojämn med den andra kanten. Jag kan också lättare se hur bra den är slipad i jämförelse med själva hyllan

Jag målade den i olika färger för att den skulle vara färgglad och trevlig. Jag använde dessa färger: Grönt, gult, rött, blått, lila, svart och vitt. Jag ville pröva att blanda två färger så jag blandade svart och vitt för att få färgen grå. Varför jag valde just den färgen var för att jag hade varken använt svart eller vitt och ville använda så många färger som möjligt. Har är fördelarna och nackdelarna med att blanda två färger för att få fram en annan.
Fördelar: Man kan få fram fler färger, man kan påverka hur färgerna ska vara (till exempel ta mer av den ena färgen för att få den att bli mer på ett visst sätt) och om man redan har 2 färger som kan få fram en annan färg, behöver man inte köpa den färgen om man behöver den.
Nackdelar: Om man inte målar allt direkt så kan det bli svårt att få fram exakt samma nyans av den färgen, den kan gå åt mer färg om det inte blir helt rätt nyans av färgen för man kanske sätter in mer som man inte skulle använda för att få fram nyansen och man behöver 2 färger istället för en som kanske kan bli ett problem om man till exempel har lite av en av färgerna och mycket av den andra så går det inte rätt ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar