Sidor

Etiketter

Sökning

Translation

Creative commons

Creative Commons License
Tors digitala portfolio by Tor is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Sweden License.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

måndag 5 november 2012

Hkk redovisning Orientalisk gryta


Jag hade problem med att få upp bilden.


Hälsa: Min rätt har inte så mycket onyttigt i sig. Med kan ha fullkornsbröd till för att det är nyttigare med fullkornen. Jag kan välja nyckelhålsmärkt råvaror för att det är varor som är märkta för att vara nyttigare än andra råvaror. Jag har inte med några tomma kalorier i min mat.

Ekonomi: Ekonomi och miljö går emot varandra för det billigaste är oftast inte det som är miljövänligast för att det kostar mer att tillvärka miljövänlig mat och det tar längre tid med allt som måste göras. Man måste strunta i att ha kemikalier och bespruta det. Det ska också vara från Sverige vilket gör att man bara kan göra det i denna miljön så man kan inte alltid producera all frukt och grönsaker och därför kan det ta längre tid. Det kan också växa snabbare i andra länder. Men med det man ska bestämma utifrån ekonomi så kan man undersöka vad som är billigast för att man ska hitta de billigaste råvarorna. Man kan försöka laga maten på ett så billigt sätt som möjligt med att använda så lite energi som möjligt. Man kan koka med lock på för att det ska ta så lite tid som möjligt och därför mindre energi. Man sparar mat så att man inte behöver köpa igen på en viss tid genom att bara laga så mycket man ska äta.

Miljö: Miljö och ekonomi går emot varandra för det som är sämst för miljön är oftast billigare (fast om man köper mer ekologiskt kommer priset att sjunka på det). Men det man väljer som ska vara miljövänligt kan man ta närproducerat vilket medför att varorna inte har behövt föras så långt och därför släpps inte så mycket avgaser från transporten som levererar varorna. Man kan också välja miljömärkt mat som är miljövänligare för att man får bara dem om man gör produkterna enligt deras regler som ser till att man gör det miljövänligare. Det gör så att de som gör det tjänar mera och fler och fler börjar att göra så. Man kan också laga sin mat på ett miljövänligare sätt. Man kan koka vatten med lock på för att det ska koka upp snabbare och dra åt mindre energi. Man kan välja frukt och grönsaker efter tiden så att det inte har behövt fraktats hit eller odlats på ett miljöovänligare sätt. Jag behöver inte heller laga mer än jag tänker äta så att maten inte går åt i onödan och jag kan använda det igen någon annan gång.
  
Enligt matcirkeln så har jag grönsaker (lök och vitlök), spannmålsprodukter (bröd), smör margarin olja delen (matfett och smör), kött (fläsk/kycklingskött) och frukt (äpple). Jag saknar rotfrukt som jag skulle kunna få i med en morot, mjölk ost delen som jag skulle kunna få med ost på brödet. 

Tallriksmodellen: Jag tror att jag har i mer kött än det är enligt tallriksmodellen som jag kan ändra på genom att ta spara kött eller att lägga till mer av det andra. Jag har nog för lite kolhydrater för att jag har mest bara brödet. Jag kan ändra på det genom att ha mer bröd till min mat och ha mycket pålägg som innehåller kolhydrater. 
Vanliga tallriksmodellen: Ca 40% grönsaker och 40% pasta, ris, potatis och sådant och resten är kött. Ungefär hur min är: 40% kött, 35% grönsaker och resten är pasta, ris, potatis och sådant  


Pris: 150 g fläsk/kycklingskött=13,35kr
1/2 lök=1 kr
1 vitlöksklyfta=0,005 kr
1 vitkålsklyfta=0,001kr
1 msk matfett=0,36 kr
1 tsk curry=1,56 kr
2 krm salt= 0,02 kr
1 krm peppar=0,18 kr
2 krm paprikapulver=1,32 kr
1 tsk riven ingefära/2 krm malen ingefära=0,07
1/2 buljongtärning=ca 2 kr
1/2 dl lättcrème fraiche=2,49 kr
1/2 tsk soja=0,0165 kr
1 äpple=3 kr
2 tsk vetemjöl=0,4 kr

Sammanlagt kostar det 25,2485 kr≈25 kr

Källor: Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 (bok). Tryckt av Interskol Förlag AB, Eva Sjöholm, Anette Hjalmarsson, Kenneth Arvidsson, Astrid Hedelin och Margaretha Olofsson 2011 Sidor: 6, 16, 17, 18

2 kommentarer:

  1. Du har skrivit mycket, men mer fakta än vad du själv har valt. Det kan du tänka på, att beskriva mer vad du gjorde.

    SvaraRadera
  2. Du har bra och utvecklade svar där du beskriver konsekvenserna av att man t ex köper närproducerat så det inte släpps ut så många avgaser. du har gjort en bra utvärdering om tallriksmodellen där du skriver vad du kunde ha lagt till för att uppnå rätt mängd av varje del. du kunde ha haft fler exempel från dina råvaror i texten om ekonomi och miljö.

    SvaraRadera